RSS : Articles / Comments


leper...

8:40 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 158 Comments

salamalaik...

leperrrrr,letih,,lenguh,,semua ader tapi gagah jugak update blog ....huhuhuuuuu.naper yer ku leper lenguh n yg sewaktu dgnnya..sebenarnya ku jadi camtu kerna ari ni ku masak nasi dagang..huhuhuuu...nasi dagang jer pon tapi jadi letih coz tak ramai pembantu...pembantu aader tapi semua tak tau nak buat aper......huwaaaaaaaaaaaa...sian kat diri ku...

nasi dagang ni sebenor nya ayah mertuaku suh tolong buat utk program dia...tak pasti plok mesyuarat aper....yg pasti tak salah sisi hukum mesia...kahhhhkahhh...utk dijamu lam 50org sahaja...










mata dah kuyu ...hajat nak ronda ke blog kawan2 nampaknya tak kesampaian...kena pagi esok plok try berjalan...huhuhuu...ngantuk daaa...okeyyy see uuuuuuuuuuuu uolllll.

CUTI GONG XI FAT CHAI....

12:11 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 3 Comments

salam alaik ....

sabtu yg lps kami balik ke kelantan...kami bertolak lam kul 9 pagi n sampai kat umah lam kul 4 ptg tu pon lps singgah solat,makan n berenti rehat...letih yg amat tapi bila sampai umah jer hilang semua keletihan bila dapat jejak kaki kat tanah umah mek....rinduuuuuuu sangat222222222.

kali ni kami balik dgn membawa bersama mak cikabgku n family mak saudara cik abngku...kiranya 2 buah keta la...






sblm magrib cikabgku jadi jurupandu utk bawa diorg semua kekota bharu coz diorg nak pi makan kat pasar mlm kota baru...aku aper lagi rehatkan badan jer la kat umah sesambil layan budak2 ni main pasir..gumbira la hati budak rebina dapat main pasir...huhuhuuu

esokkan ari ahad lps siap sarapan kitorg bertolak ke terengganu....jalan2 habiskan duit kat terengganu plok..huhuhuuuu..sempat bertemu dgn family jinah danish....sedap betul makan nasi kat umah diorg...kena pi lagi ni...tak kemana pon mase sampai kat tganu...kitorg sefamily dok kat taman shahbandar ...keta sebuah lagi kami tinggalkan diorg kat pasar payang bagi diorg membeli belah kat sana...tak dapat nak jalan byk tpt coz byk jalan jem..huhuhuuu ramai betul org...
byk perubahan kat tganu yg dapat aku tgk berbanding dgn mase ku belajar kat sana...tpt yg last sekali kitorg pi mesti la pi beli kopok lekor kat kg losong...teringat kembali jalan22 yg biasa kulalui zaman sekolah disekitar kg losong...tiap ari makan kopok losong kat depan umah sewa dgn kawan2 serumah...rindu222nya ingin jumpa diorg semua...tapi aperkan daya hanya sekejab ajer ku sempat berada kat tganu tak sempat utk pergi kerumah kawan2 semasa sekolah dulu...kepada mereka yg mengenali ku dr sekolah institut berakan..kalu ader mase hubungilah aku yer...















sampai dr tganu kul 2 pagi...teramat ler letih ditambah melayan kerenah budak 3 rebina ni...

esok pagi ari isnin berjalan kat kelate jer...ku tak larat nak ikut sekali,cikabg bawa familynya ke pengkalan kubur n lps magrib kiitorg pi makan kat kotabharu ..ronda22 jalan mlm kat kota baru sesambil mencari makanan kelate...kul 12 mlm baru sampai umah..ari ni gak ku sempat makan assyura yg sepupuku buat yg dok depan umahku.









sekejab jer rasenya dok kat umah..ari selasa lps zohor kitorg bertolak balik ke perak semula...jenuh make jem yg tak ader roti kat jalan raya...huhuhuuu...ramai betul org luar dtg kelate.....kul 12 mlm dah sampai umah semula....terus gedebooommmmmm....ok byeeeeeeeeeeeeeeeeeee

gambo lagi..

11:59 PM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 6 Comments

keadaan aysar mase cek jantung pagi ni...ni wayar tak buh lagi kat badan dia..


sedia utk kesekolah...




bessday abg ngah yg ke 4thn



jom naik basikal sama2..

sajer2..testing buh gamba

8:09 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 4 Comments



tiap ari nak pi main kat taman tasik ..


keta kami..


naik basikal nak pi mesir semula..bergaya dgn topi n basikal baru diorg


aysar pertama kali balik kg kat kelate..

ADO MULA...

6:38 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, No Comment

salam alaik ..

dah lama tak mengupdatekan blog ini...
rutin hidup ku jadi kelam kabut sedikit sejak kakak n abg masuk sekolah ...itu yg jadi kemalasan utk mengadap kom...kom pon jarang dibuka kecuali malam tu pon sekejab jer utk cik abg cek surat khabar online...

kenapa aku kelam kabut yer...mesti heran org lain anak ramai boley handle ini kami baru 2 anak yg sekolah pasti...masuk sekolah pon kul 8 pagi...huhuhuuu...




-bgn pagi 2 rebina tu kul 7 pagi..tu pon angkut paksa masuk bilik air mandi sambil menangis.

-acara pujuk n bagi makan ..susah betul nak pujuk tambah kalau angin pus2 si abg ngah rase nak pegang rotan jer kerjanya tapi kena bersabo byk2..[saper yg dah biasa dgn aulia tau la gaya merajuknya...huhuhuu]

-aysar plok turut serta bgn...kalut kena siapkan dia sekali...bgn tido mesti melalak kalu tgk ummi tak ader kat sebelah ..dah ler tak makan dipujuk..adoi la tension betul coz kita nak cepat nak kena pi sekolah..

-kul 7.40 baba anto ku n 2 ketul rebina tu ke sekolah..oooppp lupa ..ku jadi pembantu kat sekolah pasti utk sementara..sian diorg tak cukup guru..

-kul 12 balik terus gerak kat dapur,sib baik mak mertua dah kuarkan lauk2 yg nak dimasak..ku cuma campak kat lam periuk jer..kena siap seblm kul 1.30 tghari coz ayah mertua ku balik dr kerja mau makan itu nasi laaaaaaa...kul 2 baru leh rehat...rehat bersama si aysar yg kempunan tak nampak umminya seharian..kerjanya nak duduk berkepit dgn ummi..

-ptg baru la boley rehat atau pn nak baring atau aktiviti segalanya...

-lps solat magrib kena ajak 2 ketul tu tgk2 buku sekolah diorg n cek segala benda berkaitan dgn hal sekolah depa..

-budak 2 ketul ni susah betul nak tido awal..paling awal diorg tido kul 9 mlm tu pon jarang,biasa diorg tido kul 12 mlm tu pasai nak bgn pi sekolah liat semcm...fening betoiiii

-diorg titon baru boley nak buka kom dgn tenang kalu tak asyik tomen22 kat laptop ni...hayaaaaaaaaaaa kena cari kom itu satu biji lagi la nampaknya..

mungkin seminggu 2 lagi baru ku terbiasa dgn rutin hidupku in...aminnnn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

ok ini cerita ari ni...

ari ni tak pi ke sekolah menjadi pembantu seperti biasa coz ader temujanji dgn doc kat hospital taiping pasai si kecil aysar..
selepas di scan n di xray...baru la tau keputusan tentang sakit aysar....tapi itu baru doc biasa yg cek scan n xray tu..blum lagi doc pakar..insyallah 28/1 ni plok akan pi jumpa doc pakar pula..keputusanya si baby aysar disahkan sakit jantung berlubang...mungkin in dugaan buat kami...kami terima dgn redha ...mase tgk adik di scan n di xray ..terasa nak luruh air mata ku namun kena bersabo tambah plok mase di xray tu dia dah pon tersedar dr tido ubat pelali...melalak sekuat tidak tgk org lain ader kat sebelah dia..terlupa tadi nak bawa kamera nak tangkap mase dia di scan n xray..boley ker ambil gamba..huhuhuuu...
urusan tu semua selesai kul 2 ptg...setelah ambil ubat semua...oooppp esok kena pi lagi pagi2 coz ader nak cek bunyi jantung plok n cek sakit gatal kat muka cam dah teruk sgt lps kena gigit dgn nyamuk 3,4 ari lps coz tadi dah tak boley nak cek..si aysar dah melalak teruk sgt sampai lembik dah tubuh dia...itu yg kami minta esok jer ditangguhkan lagipon doc nak kami bawa keputusan cek bunyi jantung tu 28/1 ni...
buat sahabat2 yg mengenali kami tolong doakan moga anak kami sihat seperti biasa seperti abg n kakaknya...



mlm ni kami dah bincang..mungkin aku terpaksa berhenti dr jadi pembantu sekolah kakak n abg utk beri tumpuan pada aysar utk sementara waktu lagi pon sejak aku mula pi sekolah tiap ari dia asyik dok melalak tak henti2 kecuali babanya ader bersama..masih lagi tak nak dgn opahnya..ataupon dgn sesiapa saja kecuali dgn ummi n baba n abg kakaknya...susah utk babanya kerna dia jugak akan mula kerja tak lama lagi...walaupon loni dia kerja sendiri utk sementara waktu..namun kena jugak pi tgk pekerja buat kerja coz rakan kongsinya pon bz jugak...letih2222...nampak gaya kena rehat kat rumah jugak la aku ni...

dah kul 12 mlm ...mata tak ngantuk sambil dok taip mata dok tgk rancangan ally kat tv3 pasai bola mesia....moga mesia dapat masuk piala dunia nanti...amin..

-------------------------------------------------------------------------------------------------
tadi tgk lam tv pelantikan obama ganti bush ...moga selepas pertukaran ni bawa keamanan utk semua tambah2 lagi utk rakyat palaestin sekarang....yah la ko israeilllllll.


ok lah dah panjang lebar plok ku dok mengarut...kita jumpa semula ok

SEMINGGU DAH...

7:23 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 12 Comments

ASSALAMUALAIKUM..WBT....

salam semua...selamat bercuti dihujung minggu kepada semua teman2 yg masih sudi dtg ke blog kami ni..

seminggu sudah persekolahan bermula,kakak n abg masih lagi tak tinggal sekolah..alhamdulillah hanya hari pertama n ke2 jer kena tunggu sekejab..walaupon bangun tido asyik meragam dlm menangis masih nak pi jugak kat sekolah...utk minggu ni diorg balik awal..jadi nya tak ader la lama sgt diorg kat sekolah...pergi sekolah baba yg anto kan n balik ummi akan pi ambik plok ..sekolah pon dekat jer dgn umah sekali pecut motor terus sampai pintu pagar sekolah...tiap kali balik sekolah mesti citer pasal diorg makan aper kat sekolah,cikgu ajo aper,kawan kaco diorg n diorg kaco kawan...huhuhuuuu

seminggu ni jugak aku pon terasa kebizian jika selama ni bangun jer solat subuh ...byk mase kosong..jadi seminggu ni lps jer solat subuh ku siapkan makan pagi diorg walupon atok diorg dah belikan kuih muih n nasi ,diorg tak makannya..sarapan atok beli ummi n baba yg makan..hehehehhe..diorg ku masakkan burger n air milo..kedian baru gosok baju diorg..kul 7.30 baru kejutkan diorg n sarapan ..n kul 8 pagi baba diorg pi anto sekolah.. kul 10.30 dah pon kena pi ambik..cikgu kate minggu ni kena bagi balik awal takut budak2 masih tak biasa dgn suasana persekolahan lagi...huhuhuuu...rutin harian hidup ku berubah sejak kakak n abg masuk sekolah..kena sap mase dah...ok lah tak ader la ku keboringan .

bila masuk bab boring ni..memang ler teramat boringnya dok dirumah ni tambah2 ku duduk dgn mak mertua yg rajin kemas umah[tabik spring ]...tak sempat ku nak kemas umah dia dah pon kemas[menantu pemalas la aku ni]...boley dikaterkan setiap mase n waktu mak mertua ku itew bersihkan umah jer...cucunya yg 3 ketul mujur buat sepah opah nya plok yg kemaskan..cuma bab masak jer memang dia serahkan kat aku 95% ...heheheheheee..aku pon apo lagi hentam masak jo la kerjonya...kadang tu tak tau nak buat apo dok umah ni...nak tanam2 pokok pon tanah tak ada...tanah secoit yg ader habis dah mertua ku tanam pokok bunga nya...tiap ari dok tilik bunga nya...kiranya tak ader la ku pijak tanah...tunggu balik kelate baru dapat pijak tanah n ronda sekitar umah...entah bila boley balik kelate plok...kalu balik nampak gaya 2 rebina yg sekolah tu kena ponteng la kerjanya...

dah 2 bulan kami balik....entah bila boley mula kerja..setakat ni kami ber2 masih lagi menanam anggur yg tak berbuah...ader jugak minta kerja tapi satu pon tak ader lagi jawapan...mungkin tak ader rezeki lagi...doakan kami sahabat2 semua muga rezeki kami akan tiba tak lama lagi....aminnnnnnnnnnnnnn...esok cik abg ku kater dia nak pi ronda2 kat bando taiping lagi kot2 ader kerja kosong mana tau kot ader kerja kosong jadi mat despas ke aper ke...hentam jo la..hahahhaaa..asalkan ader kemasukan duit poket..dah kering ni...minyak keta nak kena isi....pakaian anak2 nak kena beli...adoiiii..pening222...tapi alhamdulilah mujur ader mak n ayah cik abgku yg sudi membantu kami...untung jugak dok dgn mak ayah ni...bab makan2 semua ditanggung deme...kami kuar sikit2 jer..alhamdulilahhh sesgt...sayanggg abah n ma...

mase ni ku n cik abg baru jer balik dr makan pasambur n roti canai...jalan malam sekali sekali kami berdua...budak2 tinggal kat opahnya...aulia n kakak mengamuk nak pi tesco...tapi kitorg malas la nak bawa coz deme 2 tu kalau bawa jer jalan naik keta memalam ni mesti nya tangkap lentok nya...asal masuk jer lam keta mesti mata pun kuyu...pastu bila sampai kat tesco asyik nak main tangga gerak...ore kelate kato darat...hahhahahaaa...umah kitorg plok dgn tesco teramat la dekat nya..kuar jer taman perumahan kami terus nampak tesco....aulia n kakak sekarang pi la mana2 pon dah kenal lambang tesco...mesti dok ulang tesco2222222..

alahai panjang la plok citer ari ni...esok lah sambung lagi...nak tgk citer kat tv...entah apo tajuk tak tau..citer melayu lama yg wahid pelakonnya..satu tu jer yg aku kenal..huhuuuu...sesambil tunggu cik abg yg masih lagi tak balik bila jumpa gengnya...

ok jumpa lagi

**tension masih lagi tak berjaya letak gambo....geramnya dgm celcom ni.......

selamat hari lahir abg ngah

7:58 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, 3 Comments

assalamualaikum..wbt

salam semua...
arini dah masuk hari yg ke-2 kakak n abg pi sekolah ,alhamdulillah diorg tak payah kena tunggu..syukur sgt2.

arini jugak hari lahir abg ngah yg ke 4 thn..tidak ader sambutan yg besar2 pon sekadar ummi n baba belikan sebiji kek..mula2 ku pk nak buat kat sekolah dia tapi tak sempat nak siapkan bahan n kat sekolah pon cikgu2 masih lagi kalut dgn anak2 murid yg menangis n bermain lagi..jadi nya beli kek jer lah makan kami anak beranak n atok n opah diorg.

sekejab jer rasenya dah 4 thn dah baby yg mase kecil dulu tersgt ler tombannya,buat aku turun berat badan secara mendadak....huhuhuuu...tapi loni dah stabil.abg dilahirkan dihospital besar kota bharu kelate dgn berat 3.1 kg..mase lahirkan abg itulah pertama kali ku tinggal dihospital tu pon tak sampai sehari..bersalin kul 7 pagi ptg lps asar dah kuar wad...hahahahaaaa..

sekarang abg dah membesar dgn sihat n buas sekali tapi bila jumpa geng yg tgk lebih lasak dr dia tau plok dia takut...hehehehee...suka sgt dgn otomen dan sekarang ni sejak balik mesia asyik tgk wonder pet,ummi la jadi mase kena tau time citer kartun tu...tiap2 hari tayer dah main ker blum citer tu...huhuhuuu..haru tullllll

alahai mata dah ngantuk laa....esok nak kena anto 2 rebina ni kat sekolah depa..dr tadi lagi cuba nak masukkan gambo tapi tak dapat222..naper la tenet ni...tension betul...ker line yg kami guna ni kure memuaskan ..bayo dah ler mahal...adoiiiiiii.....kering22222222

ok lah ..nanti kalau tenet ok akan di masukkan gambo2 sepjng kami berjalan2 sejak pulang kemesia...cuti2 mesia...hehehehee

opp lupa masih belum terlewat rasenya utk ucapkan SELAMAT THN BARU SEMUA KEPADA RAKAN2 YG SUDI MENJENGAH BLOG KAMI INI...JOMMM KITA MULAKAN LANGKAH BARU...
juga tak lupa terima kasih to ammu pamiez yg sudi buatkan blog baru kat kty ni....syukran2222222

byeeeee

KEMBALI SEMULA...

4:31 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, No Comment

ASSALAMUALAIKUM....

salam semua...
maaf kerna lama menyepikan diri...insyalllah lps ni akan cuba aktif semula...

arini..kakak n abg ngah dah mula sekolah...mase mula2 pergi tgk jer kawan2 dok main menan...ader la sejam gak dok berkepit dgn ummi..lps tu mula la tunjuk belangnya..abg ngah heran coz ader jugak kot yg buas dr dia..hahahhahaaa..lps dah lama ok la budak 2 rebina tu..siap suh ummi balik lagi..huhuhuuuu..
ader tangkap gambo diorg kat sekolah tapi cari wayar usb plok tak ader..kemana menghilang tak tau la,nanti la buh karang2 kalau terajin...nak masuk kad memory kat laptop ku tak reti..kena tunggu cik abe la nampak gayanya..byk gambo tak masuk lagi.gambo sepjng berjalan sejak kami pulang ke mesia .

nanti yer esok ku update lagi...esok besday abg ngah...sedang pk nak buat kek sendiri atau pon beli jer.. kalu virus malas dtg nampak gaya cam ke kedai la gamaknya...hehehehee
ok jumpa lagi

try2 jer

10:41 AM, Posted by Yuswani Effendy bin Yusof, No Comment

testinggg222...